* About Myself *


* Pautan *

Secret
kakak Ani
Abuzar
Abang Lan
Paiji-Kun
Secret Hood
Sajak BEST!
Seapole
Kamalsan
iena
ainul
ilmik
OP
Pek Thong
Shaliza
Nailofar
Arni B
Brother Faiz
Jeeper
aljabal
Mr Tajul
Putra Bulan
ustaznasrudin
elmafraqi
adinura
alexumar
humairaazzahra

* ::Borak apa saja:: *

* Journal Silam *

  • October 2005
  • December 2005
  • March 2006
  • April 2006
  • January 2007
  • February 2007
  • July 2007
  • August 2007
  • September 2007
  • November 2007
  • Berfikir. Menulis.

    * Thursday, October 20, 2005 *

    I HATE DOING "DONKEY JOB"!


    Anda pernah merungut dengan mengeluarkan kenyataan seperti diatas? Luahan sebegini memang sering terdengar ditempat-tempat kerja apabila kita disuruh oleh bos membuat kerja-kerja yang tidak ada kena mengena dengan job spec. kita atau kerja yang disuruh itu merupakan perkara sampingan. Perasaan ini timbul bukan kerana kita bersikap sombong diri, cuma ianya merupakan manifestasi rasa tidak puas hati kerana "terpaksa" melakukan kerja-kerja yang bersifat boring, tak glamour, repeatitive,remeh dan tidak challenging. Dan kita sering beranggapan tugasan tersebut sepatutnya diberikan kepada orang lain.

    Namun begitu, sekiranya kita menyorot kisah-kisah orang yang berjaya khususnya dalam bidang perniagaan, mereka ini memulakan kerjaya sebagai orang bawahan dengan melakukan kerja-kerja yang dianggap sebagai "donkey job". Sebenarnya pengalaman ini amat berharga kerana apabila mereka mengetuai syarikat mereka sendiri, mereka telah menjadi well-verse with the trade from A-Z. Masaalah pekerja-pekerja bawahan, pertengahan dan atasan juga mudah mereka fahami dan atasi kerana mereka telah melalui semuanya. Dan dengan organisasi yang mantap ini mereka telah mencipta kejayaan. Namun perlu diingat! Sesuatu kejayaan itu hanya akan tercapai dalam waktu yang panjang dan kita terlebih dahulu PASTI berhadapan pelbagai tribulasi demi tribulasi. There is no short-cut in life!!!

    Kesimpulannya, anggaplah tugasan "donkey job" ini sebagai satu latihan pemantapan dan kesabaran diri sebelum anda diberikan tugas dan tanggungjawab yang lebih besar. Pendedahan seumpama ini diperingkat awal karier anda, akan satu hari nanti membentuk anda menjadi seorang pengurus atau pemimpin yang lebih kaya dengan pengalaman,yang lebih terbuka pemikirannya dan yang lebih tinggi akhlaknya dalam hubungan sesama manusia.

    posted by 40 something 12:25 AM||

    * * * * * * * * *

    Abang Ahmad